Jubah

Jubah

Tuesday, April 22, 2014

MENJUNJUNG KASIH TITAH PERINTAH

MENJUNJUNG KASIH TITAH PERINTAH
PENDAHULUAN

Hari demi hari, kita masih di beri peluang bernafas oleh Allah s.w.t. Di kala masih ada jiwa yang telah dipanggil pulang oleh Allah s.w.t, kita masih lagi berkesempatan untuk meneruskan kehidupan kita sebagai hamba dan juga khalifah Allah s.w.t.

Apakah matlamat hidup kita? Sudah tentu matlamat hidup kita adalah untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Bagaimana mungkin kita hidup dalam keadaan Allah tidak redha terhadap kita tinggal di bumi Dia.

Tidak malukah kita tinggal di bumi Allah dalam keadaan kita masih melakukan kesalahan dan dosa padaNya.

Maka apakah penghalang yang masih menghalang kita untuk berubah dan bertaubat untuk patuh dan taat pada perintahNya?

Maka sentiasalah kita bermuhasabah.

Siapakah yang paling Agung di dunia ini? Siapakah yang perlu kita sembah dan taat? Siapakah Raja segala Raja? Siapakah Raja yang dapat menghidupkan dan mematikan?

Sudah tentu Allah s.w.t yang Maha Agung. Keagungan Allah s.w.t dalam segala-galaNya. Siapakah mampu mengatakan tidak pada setiap suruhan dan titah perintah Allah s.w.t?

Dia lah Yang Maha tinggi darjat kebesaranNya, yang mempunyai Arasy (yang melambangkan keagungan dan kekuasaanNya); Ia memberikan wahyu dari hal perintahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya (yang telah dipilih menjadi RasulNya), supaya Ia memberi amaran (kepada manusia) tentang hari pertemuan,

(Surah Ghaafir:15)

Jelas bahawa Allah s.w.t itu adalah Maha Agung dengan kekuasaan yang dimiliki olehNya. Dan Allah s.w.t telah mengutuskan para Rasul kepada manusia agar mengingatkan tentang hari pertemuan.

Tidak cuakkah kita dengan hari tersebut di hari yang akan menilai kita selama mana kita hidup di dunia ini?

Apakah bekalan yang kita ingin persembahkan pada Allah di hari pertemuan itu? Adakah kita ingin bertemu dalam keadaan kita dibenci oleh Allah s.w.t?


PATUH PADA PERINTAHNYA

Apa yang diinginkan oleh Allah pada kita di dunia ini adalah dengan mentaati segala perintahNya.

Bukankah itu tujuan kita dihidupkan di dunia ini? Apakah berat bagi kita untuk patuh pada perintah Allah?

Apakah kita masih ragu-ragu dengan nikmat dan rezeki Allah? Dengan siapakah lagi kita nak harapkan untuk mendapat sumber rezeki?

Adakah al-Quran yang diturunkan oleh Allah s.w.t itu adalah silap? Adakah kita layak untuk menilainya?

Sebagai contoh kita tidak mampu menilai sesuatu perkara yang bukan dalam bidang kita seperti bidang kedoktoran, kejuruteraan dan sebagainya. Adakah kita layak untuk menilai dalam keadaan kita tidak tahu apa-apa tentang bidang tersebut?

Begitu jugalah kita dengan dunia ini. Bukan kita yang menciptakan dunia, dan bukan kita yang menciptakan makhluk. Maka apakah kita layak untuk membangkang dan mengatakan tidak pada terhadap apa yang telah diciptakan oleh Allah s.w.t?

Adakah kita layak untuk mempersoalkan tentang al-quran dan isinya? Apakah wajar bagi kita untuk membangkang setiap hokum-hakam yang telah disebut did alam al-quran?

Maka berwaspadalah wahai hati-hati yang lena diulit mimpi dunia. Jelas bahawa akhirat itu adalah tempat tinggal selama-lamanya dan dunia ini hanya tempat persinggahan sahaja.

Dan sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, sudah tentu tidak mengikuti jalan yang lurus itu.

(Surah al-Mu’minuun:74)

Adakah kita ingin mengikut jalan yang tidak lurus? Maka berwaspadalah dengan langkah kita.


MUKMIN YANG BAHAGIA

Bukankah kita ingin menajdi mukmin yang bahagia di dunia dan juga di akhirat? Tidak sukakah kita bahawa sekarang ini kita adalah muslim, tinggal lagi untuk kita menjadi orang yang benar-benar beriman.

Untuk mencapai kebahagiaan tersebut, kita perlulah berusaha untuk patuh pada perintah yang Maha Agung.
Segala suruhan dan titahNya kita wajib untuk segera mentaatinya. Bukankah tanda seseorang itu taat ialah dia segera melakukan apa yang disuruh?

Sebagai contoh jika sultan menitah kita untuk membuat sesuatu, apakah kita ingin membantah atau membangkang dengan mengikut hawa nafsu kita?

Sudah tentu tidak. Malah kita akan segera mentaati titahnya agar sultan tidak murka terhadap kita.
Oleh itu kenapa kita masih tidak mentaati titah perintah sultan yang Maha Agung dari sultan-sultan yang lain di dunia ini?

Allah adalah sultan dan Raja Sekalian Alam. Apakah kita tegar untuk melanggar perintahNya/ Tidak takutkah kita jika Dia murka pada kita?

Maka bermuhasabahlah kita.


PENUTUP

Pengajaran yang boleh dimabil ialah marilah kita menjadi hamba yang beriman dan khalifah yang taat pada titah perintah Allah s.w.t.

Kita menjunjung kasih pada perintah Allah s.w.t kerana Dia yang memberikan nikmat, Dia yang memberikan kehidupan dan Dia yang akan menentukan kita ke syurga atau ke neraka di akhirat kelak.

Maka cintailah Allah dengan seikhlasnya agar Allah membalas cintaNya kepada kita dengan menganugerahkan syurga Firdausi yang menjadi idaman setiap jiwa.


“Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak”


Wallahualam

No comments:

Post a Comment