Jubah

Jubah

Monday, June 16, 2014

RAMADHAN: PELUANG MEMBINA KARAKTER AL-QURAN DALAM DIRI

RAMADHAN: PELUANG MEMBINA KARAKTER AL-QURAN DALAM DIRI

PENDAHULUAN
Allah s.w.t berfirman:

(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.

(Surah ali-Imraan:138)
Sebagai individu muslim, kita beriman dengan al-quran. Dan ia merupakan salah satu daripada rukun iman.
Beriman dengannya adalah rukun di mana jika kita tidak beriman dengannya maka kita belum masih digelar sebagai orang beriman.

Di kesempatan ini, ingin dikongsikan beberapa perkara berkaitan Ramadhan dan al-quran.

Seperti yang kita sedia maklum, bulan Ramadhan adalah bulan al-quran. Bulan di mana diturunkan al-quran. Allah s.w.t berfirman:

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.

(Surah al-Baqarah:185)

Maka bagaimanakah kita dapat membina karakter al-Quran di dalam diri kita? Bukankah dengan berpegang kepada al-quran kita akan selamat baik di dunia mahupun di akhirat?

Seperti yang kita sedia maklum bahawa akhlak Rasulullah s.a.w adalah akhlak al-quran. Apa yang dititahkan di dalam al-quran, itulah yang dipraktikkan oleh baginda.

Bagaimana pula kita? Apakah nilai-nilai murni di dalam al-quran yang boleh kita ambil sebagai pedoman buat diri kita? Maka bermuhasabahlah kita.

AL-QURAN MENYURUH KEPADA KEBAIKAN

Dalam usaha kita membina karakter al-quran di dalam diri, maka apakah nilai-nilai murni yang terdapat di dalam al-Quran?

Sudah tentu al-quran menyebut tentang suruhan ke arah membuat kebaikan.

Sebagai contoh al-quran ada menyebut tentang bermesyuarat jika berlaku percanggahan, ketaatan kepada pemimpin, memberi dan menjaga amanah, berkata-kata yang baik, memelihara aurat, tidak meninggikan suara, bertolong-tolongan di antara satau sama lain dan sebagainya.

Maka nilai-nilai inilah perlu kita praktikkan di dalam diri kita dalam usaha membina sebuah karakter al-quran.

Bukankah indah jika kita dilihat oleh orang lain sebagai insan yang berkarakterkan al-Quran? Dengan karkater ini, maka diri kita pasti akan dihormati dan disegani sebagaimana mereka menghormati al-quran.


AL-QURAN MENCEGAH KEMUNGKARAN

Selain itu, dalam kita membina karakter al-Quran perlulah kita melihat apakah perkara-perkara yang dilarang.

Kerana wujudnya karakter al-quran itu apabila kita mengelak dari melakukan sesuatu yang bertentangan dengannya.

Sebagai contoh kita dilarang meminum arak, mencuri, berbunuh-bunuhan, mengumpat, memfitnah, berkata-kata dusta dan sebagainya.

Maka nilai-nilai murnia yang mana lagikah yang ingin kita ambil sebagai pedoman jika tidak dari al-Quran?
Oleh sebab itu amatlah baik jika kita benar-benar dapat menilai kembali isi al-Quran dan mengambil iktibar padanya.

Dalam al-Quran itu sendiri terdapat banyak nilai-nilai murni. Praktikkannya ia demi menjadi muslim yang berakhlak.

INSTALL AKHLAK AL-QURAN DI BULAN RAMADHAN

Maka setelah kita ketahui akan nilai-nilai murni yang terdapat di dalam al-quran maka segeralah installkannya di dalam diri kita agar kita dapat membina sebuah karakter yang benar-benar berlandaskan syariat Islam.

Ambillah peluang di bulan Ramadhan yang akan tiba ini untuk kita melihat kembali apakah nilai-nilai murni yang ada di dalam al-quran yang masih kita belum laksanakannya lagi.

Bukankah kita ini muslim yang beriman? Maka jika kita beriman dengan al-quran, berimanlah dengan sepenuhnya. Jangan separuh-separuh.

 Jika tidak kita akan gagal mencapai satu kehormatan dari orang lain. Bukankah kita suka jika diri kita ini dihormati? Hormat al-quran dan praktikkannya, maka diri kita akan dihormati kelak.


PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Binalah kakakter diri dengan al-Quran jika kita ingin dihormati dan disegani oleh orang lain.

2.      Nilailah kembali apakah nilai-nilai murni yang ada di dalam al-quran yang kita masih belum praktikkan.

3.      Ambillah peluang di bulan Ramadhan ini untuk kita bina karakter al-Quran.

4.      Ramadhan adalah bulan al-Quran, maka manfaatkanlah ia.

5.      Orang yang benar-benar hebat adalah orang yang pada dirinya ada karakter al-Quran.

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak


Wallahualam

No comments:

Post a Comment