Jubah

Jubah

Thursday, May 29, 2014

“ANDAI ITU YANG ALLAH PINTA”

“ANDAI ITU YANG ALLAH PINTA”

PENDAHULUAN

Apakah yang Allah pinta? Satu persoalan yang perlu untuk kita jawab. Benarkah ada sesuatu yang Allah ingin kita lakukan mengikut aturanNya?

Apakah yang akan terjadi jika kita memilih untuk tidak melaksanakan apa yang Allah pinta?

Seperti yang kita ketahui, kita adalah hamba.  Apabila dikatakan hamba, kita terikat dengan tuan kita. Dan Tuan kita adalah Allah s.w.t.

Oleh demikian, setiap yang Allah pinta pada kita, perlu kita taat untuk laksanakannya,tanpa ada  sedikit alasan pun.

Dan jika kita memilih untuk beralasan, maka sudah tentu ia mengundang murka Allah dan seterusnya gagal untuk meraih apa yang dikatakan sebagai ganjaran pahala di akhirat kelak.

Akan tetapi realiti umat Islam zaman sekarang ini, lupa akan tentang apa yang Allah pinta.

Cuba kita tanya diri sendiri, tahu tak apa yang Allah pinta kepada kita selama ini?

Jika kita tidak tahu, cuba check balik dalam al-Quran.

Agak menyedihkan jika selama ini kita tidak tahu apa yang Allah pinta dari kita, tetapi kita pula sibuk untuk pinta sesuatu dari Allah.

Kita pinta pada Allah agar dimurahkan rezekilah, diberi kehidupan yang bahagia la, diberi kerjaya yang baik la, dan sebagainya.

Tetapi lupakah kita dengan pintaan Allah?


ALLAH PINTA KITA TAAT PADANYA

Jika kita susuri ayat-ayat al-quran, kita akan dapati banyak ayat al-quran yang menyuruh kita taat kepada Allah s.w.t.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir.

(Surah ali-Imraan:32)

Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.

(Surah ali-Imraan: 132)

Jelas pada ayat-ayat ini bahawa Allah pinta kita untuk sentiasa taat padaNya. Maka wajarkah kita melanggar ketaatan ini?

Sebagai contoh di negara kita, jika kita diperintah untuk taat setia pada raja, apakah kita suka untuk melanggar ketaatan tersebut dengan memaki hamun raja, tidak hormati raja, malah isytihar perang dengan raja?

Malah jika kita buat semua itu, sudah tentu kita akan ditangkap dan dipenjarakan. Bagaimana pula dengan Raja sekalian Alam? Maka bermuhasabahlah kita.


ALLAH PINTA KITA BUAT KEBAIKAN

Allah s.w.t berfirman:

Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.

(Surah an-Nahl: 90)

Jelas pada ayat ini, Allah pinta kita untuk membuat kebaikan termasuklah berlaku adil, baik adil terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat dan juga pekerja.

Malah Allah s.w.t juga pinta kita memberi bantuan kepada kaum kerabat, baik dari segi harta, mahupun tenaga.

Dan Allah pinta kita melarang mana-mana umat Islam dari melakukan sesuatu yang keji dan mungkar.

Malah dalam bab beramanah, juga Allah pinta kita supaya beramanah terhadap segala urusan.

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

(Surah an-Nisaa’:58)

Adakah segala pintaan Allah yang termaktub di dalam al-Quran kita buat, atau sedang buat, atau belum lagi buat, atau tidak akan buat?

Maka nilailah kembali peranan kita sebagai hamba. Banyak lagi ayat-ayat yang Allah pinta kepada kita yang boleh kita laksanakannya sepanjang hidup kita.


PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Susurilah kembali ayat-ayat Allah dan perhatikanlah apa yang sebenarnya Allah pinta kepada kita, kerana masih banyak lagi suruhan dan larangan Allah yang kita belum tahu sebenarnya.

2.      Taatlah akan suruhan Allah, dan jangan sesekali melanggarinya, kerana sedangkan raja pun kita kena taat, inikan pula Raja Sekalian Alam.

3.      Sebelum meminta sesuatu pada Allah, laksanakan dahulu apa yang Allah pinta. Jika tidak apa yang kita pinta susah untuk dikabulkan oleh Allah.

4.      Bermuhasabahlah “Andai itu yang Allah pinta, apakah tegar untuk aku menolak dan menafikannya?”

“Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak”

Wallahualam


No comments:

Post a Comment