Jubah

Jubah

Sunday, November 9, 2014

MENJEMPUT REZEKI: KE ARAH SERVIS PERKHIDMATAN YANG TERBAIK

MENJEMPUT REZEKI: KE ARAH SERVIS PERKHIDMATAN YANG TERBAIK
PENDAHULUAN

Setiap kita inginkan rezeki. Dan kita sentiasa memohon kepada Allah s.w.t agar dikurniakan rezeki setiap hari.

Dan yang paling penting adalah rezeki yang diberkati oleh Allah s.w.t.

Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.

(Surah adz-Dzariyaat:58)

Jelas pada ayat ini bahawa Allah s.w.t yang memberi rezeki kepada sekalian makhluk. Maka sebagai hamba yang beriman, tidak perlulah kita khuatirkan ia.

Apa yang perlu dilakukan adalah dengan bersungguh-sungguh dalam mencari rezeki.

Tajuk tazkirah kali ini ingin dikongsikan tentang cara kita menjemput rezeki. Iaitu melalui dengan memberikan servis perkhidmatan yang terbaik di dalam perniagaan kita.

Cuba kita tanya diri kita sendiri. Jika kita lapar, kedai makan yang manakah yang akan kita pergi?
Jika kereta kita rosak, bengkel yang manakah kita akan hantar untuk diperbaiki? Jika kita sakit, klinik yang manakah yang akan kita pergi untuk dirawat?

Sudah tentu jawapannya adalah tempat yang terbaik. Tempat yang terbaik tetap menjadi pilihan orang. Kenapa? Dengan tempat yang memberikan sevis yang terbaik, membuatkan pelanggan berasa selesa.

Secara tidak langsung, rezeki peniaga atau individu di tempat tersebut menjadi lebih baik. Kerana dia bersungguh-sungguh menjaga kualiti servisnya agar menjadi yang terbaik.

Begitulah kaedah dalam kita menjemput rezeki. Kenapa perlu bersusah mencari rezeki dalam keadaan kualiti pengurusan kita belum benar-benar terbaik? Maka sediakan kualiti servis yang terbaik, insyaAllah rezeki akan datang.

BUKAN KITA YANG MENCARI, TETAPI MEREKA YANG MENCARI

Perniagaan tampak hebat apabila kita dicari pelanggan. Berebut-rebut pelanggan untuk membeli dengan kita.

Itulah yang selama ini kita inginkan. Selain kita memberi khidmat servis yang terbaik, tidak lupa juga kita akan kepentingan dalam menghasilkan perkhidmatan yang patuh shariah.

Servis yang terbaik adalah servis yang patuh shariah. Kerana apa? Kerna kita tahu bahawa yang memberi dan menahan rezeki itu adalah dari Allah s.w.t.

Perniagaan yang baik dan patuh shariah, akan diluaskan rezeki. Perniagaan yang tidak baik, rezeki akan disempitkan.

Atau siapa dia yang dapat memberi rezeki kepada kamu jika Allah menahan rezekiNya? (Tidak ada sesiapapun), bahkan mereka (yang musyrik itu) kekal terus dalam keadaan sombong angkuh serta melarikan diri (dari kebenaran).
(Surah al-Mulk:21)

Maka jangan berlaku sombong dengan Tuhan kerana dariNya kita peroleh rezeki dan dariNya juga rezeki kita boleh disempitkan.

REZEKI YANG MENCURAH-CURAH

Seperti yang kita bincangkan sebentar tadi, rezeki akan cepat hadir jika kita bersungguh-sungguh mengekalkan kualiti servis kita.

Pelanggan akan tetap mencari tempat yang terbaik servis dan kemudahnnya. Maka itulah cara kita dalam menjemput rezeki yang pernah dikongsikan oleh para cendekiawan Islam dalam merungkai permasalahan rezeki.

Jika perniagaan kita sehebat mana pun, tetapi kualiti servis tidak memberi kepuasan kepada pelanggan, maka sukar untuk kita menjemput rezeki.

Dan sentiasalah kita memastikan servis perkhidmatan kita adalah benar-benar patuh shariah dan halal.

Dan kita sedia maklum bahawa rezeki itu tertahan kerana dek dosa atau kemungkaran yang berlaku dalam kehidupan kita.

Elakkan dari perniagaan yang haram dan pengurusan yang mungkar jika kita inginkan rezeki yang berkat dan luas.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.   Dalam usaha kita menjemput rezeki, kualiti servis dan perkhidmatan perlu dipertingkatkan agar menjadi lebih baik.

2.      Sentiasa memastikan servis dan perkhidmatan benar-benar patuh shariah.

3.    Luas dan sempitnya rezeki itu datang dari Allah s.w.t. Maka berbaiklah dengan Allah dengan mentaati segala perintah dan laranganNya.

4.      Berusahalah memastikan perniagaan kita ini sentiasa dicari dan menjadi pilihan pelanggan.

5.  Bermuhasabahlah, “Adakah servis perkhidmatan kita sudah cukup terbaik dalam usaha kita menjemput rezeki?”

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak

Wallahualam


No comments:

Post a Comment