Jubah

Jubah

Wednesday, December 24, 2014

KEMENANGAN DAN PERTOLONGAN DARI YANG MAHA HEBAT

KEMENANGAN DAN PERTOLONGAN DARI YANG MAHA HEBAT
PENDAHULUAN

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata,(1)

Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).(2)

Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan (untuk mencapai kejayaan) dengan sepunuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan (yang tidak ada bandingannya).(3)
(Surah al-Fath:1-3)

Tazkirah kali ini ingin membicarakan tentang sebuah kemenangan di mana kemenangan yang menjadi idaman setiap mukmin.

Kemenangan dalam setiap perjuangan. Perjuangan dalam membawa kehidupan dan perniagaan yang boleh menjana keuntungan duniawi dan ukhrawi.

Maka persoalannya, kemenangan yang bagaimanakah yang boleh kita usaha untuk mencapainya? Atas laluan apa? Adakah terdapat model yang boleh kita contohi dalam usaha mencapai kemenangan seperti yang diharapkan.

Kita diberi akal untuk berfikir, diberi hati untuk mengimani, maka bagaimana lagi dapat kita membuka laluan kemenangan jika tidak dengan melaksanakan perintah Allah s.w.t?

KEMENANGAN RASULULLAH S.A.W

Ketika mana baginda Rasulullah s.a.w. diutuskan sebagai Rasul, sudah tentu objektif dan matlamat baginda adalah memastikan manusia mentaati perintah Tuhannya.

Mengajak manusia tunduk dan patuh pada Tuhan Yang Maha Esa. Dan apabila perjuangan itu benar-benar dilakukan dengan bersungguh-sungguh, maka kita dapat melihat hasilnya hingga sekarang.

Kemenangan demi kemenangan yang diperolehi. Islam makin berkembang. Dan disebabkan perjuangan itu, Allah ampunkan dosa terdahulu dan terkemudian, diberikan nikmat rezeki, diberikan hidayah dan petunjuk jalan yang lurus, dan memudahkan jalan untuk melaksanakan perintah Allah s.w.t.

Baginda Rasulullah s.a.w berjaya membuka empayar yang sangat besar. Matlamat yang jelas dan baik, menjadikan laluan baginda untuk mencapai kemenangan itu mudah dan diterima oleh seluruh umat manusia.

Justeru itu, contoh sebegini boleh kita aplikasikan dalam kehidupan kita. Berjuang dalam melaksanakan hukum Allah s.w.t dan seterusnya kita berjaya mencapai kemenangan yang diidam-idamkan.

PERTOLONGAN YANG MAHA HEBAT

Perlu kita sedari akan bahawa kemenangan tidak akan tercapai tanpa melalui pertolongan. Siapakah yang akan menolong kita untuk mencapai kemenangan tersebut?

Adakah kita mampu bergerak sendirian tanpa mendapat perolongan? Sudah tentu tidak. Kita tetap memerlukan pertolongan dari Yang Maha Berkuasa.

Pertolongan yang membolehkan sebuah perniagaan itu mendapat keuntungannnya, sebuah keluarga mencapai kebahagiaannya, sebuah organisasi mencapai kejayaan dan kecemerlangannya, sebuah negara yang mencapai kemananan dan kesejahteraan dan sebagainya.

Maka sudah tentu segala-galanya dari Allah s.w.t. Yang menurunkan rezeki dan nikmat, yang menyuburkan bumi, yang memberi kelebihan dan kebaikan kepada orang yang beriman terhadapNya.

Oleh itu, berusahalah kita mendekatkan diri kepada Allah s.w.t jika kita masih ingin mengharapkan pertolongan dariNya untuk mencapai kemenangan dalam perjuangan kita ketika ini.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Pintu kemenangan akan dibuka buat mereka yang menjadikan perjuangan hidupnya kerana Allah s.w.t.

2.      Dengan kemenangan tersebut, sudah tentu diri akan diampunkan dosa terdahulu dan terkemudian.

3.      Ditambah pula nikmat dan rezeki yang melimpah ruah.

4.      Dipandu pula dengan hidayah Allah s.w.t ke jalan yang benar.

5.   Bermuhasabahlah “ Pertolongan yang bagaimanakah lagi yang kita inginkan dalam usaha kita mencapai kemenangan jika tidak pertolongan dari Allah yang Maha Berkuasa ke atas Segala Sesuatu.”

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak

Wallahualam


No comments:

Post a Comment