Jubah

Jubah

Thursday, January 8, 2015

KESALAHAN DAN HUKUMAN: MENDIDIK DIRI UNTUK TAAT

KESALAHAN DAN HUKUMAN: MENDIDIK DIRI UNTUK TAAT
PENDAHULUAN

Setiap kesalahan, sudah pasti ada hukumannya. Sama ada hukuman tersebut berat mahupun ringan, terpulang bagaimana bentuk kesalahan tersebut.

Dan tujuan hukuman itu diberikan adalah sebagai didikan dan pengajaran buat pelaku serta orang lain agar kesalahan yang sama tidak berulang.

Seperti dalam sebuah organisasi, jika didapati ada pekerja yang melakukan kesalahan yang bertentangan dengan polisi syarikat, maka baginya sebuah hukuman.

Hukuman sebagai didikan, mahupun peringatan atau pengajaran kepada si pelaku untuk tidak mengulanginya lagi.

Dan dengan hukuman tersebut, maka si pelaku akan menjadi lebih taat.

Bagaimana pula kita dengan kehidupan ini? Bukankah kita milik sang pencipta? Bukankah kita ini dijadikan oleh Allah s.w.t? Dihidupkan untuk memakmurkan buminya ini? Diberi peluang untuk berjalan dimuka bumi ini dengan izinNya?

Maka persoalannya, apakah kita merasakan kita tidak akan mendapat hukuman jika kita melakukan kesalahan di dunia ini? Sudah tentu padanya tetap ada hukuman.

Bagi mereka (yang kafir disediakan lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka, dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka; dengan (azab) yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambaNya: "Oleh itu, bertaqwalah kepadaKu wahai hamba-hambaKu!"
(Surah az-Zumar:16)

Jelas pada ayat ini bahawa telah disediakan sebuah tempat hukuman bagi hamba yang tidak taat dan tidak patuh akan suruhanNya.

HATI KERAS MEMBATU UNTUK INSAF

Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (hidayah petunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata.
(Surah az-Zumar:22)

Adakah kita ini tergolong dikalangan golongan yang keras hati seperti batu? Yang susah untuk meneriman nasihat dan peringatan dari Allah s.w.t?

Maka perlu kita berawasi terhadap segala perbuatan, percakapan kita. Kerna jelas dari ayat tadi bahawa orang yang membatu hatinya dari menerima peringatan, maka dia akan berada di dalam kesesatan yang nyata.

ALLAH TIDAK PERNAH MENGUBAH JANJINYA

Maka adakah orang yang telah ditetapkan atasnya hukuman azab (disebabkan kekufurannya, sama seperti orang yang dijanjikan bergembira dengan balasan imannya? Sudah tentu tidak) ! Oleh itu adakah engkau berkuasa menyelamatkan orang yang (ditetapkan kekal) dalam neraka?

Tetapi (sebaliknya) orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka (dengan mengerjakan suruhanNya dan menjauhi laranganNya), dibina untuk mereka (di dalam Syurga) mahligai-mahligai yang tinggi bertingkat-tingkat, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Demikianlah janji yang ditetapkan Allah; Allah tidak sekali-kali akan mengubah janji-janjiNya.
(Surah az-Zumar:19-20)

Jelas pada ayat-ayat di atas bahawa janji Allah itu adalah benar dan tidak sekali-kali Allah mengubah janjiNya.

Bagi yang suka melakukan kesalahan di dunia dengan tidak patuh terhadap suruhan dan laranganNya, maka baginya hukuman yang sangat keras.

Bagi yang taat setia akan perintahNya, baginya syurga idaman setiap jiwa.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Setiap kesalahan pasti ada hukumannya. Maka awasilah diri sentiasa dari melakukan kesalahan yang telah dilarang.

2.   Lembutkan hati untuk meneriman segala peringatan dari Allah jika kita ini benar-benar ingin tergolong dikalangan orang yang beriman.

3.  Allah tidak pernah mengubah janjiNya. Maka bergembiralah wahai orang yang beriman, dan berwaspadalah wahai orang yang ingkar dan kufur.

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak

Wallahualam


No comments:

Post a Comment