Jubah

Jubah

Monday, September 7, 2015

“LAKSANA SYARIAT, KEHIDUPAN SELAMAT”

“LAKSANA SYARIAT, KEHIDUPAN SELAMAT”

PENDAHULUAN

Bila mana kita menyebut tentang syariat, maka apakah yang ada di dalam pemikiran kita? Sudah tentu kita akan fikirkan keterbatasan kita terhadap sesuatu perkara.

Dan keterbatasan itu adalah bertujuan untuk melindungi kita dari cenderung ke arah kehidupan yang negatif

Tetapi malangnya masih ramai di antara kita yang tidak memahaminya dengan baik seterusnya memandang syariat itu sebagai negatif.

Sedangkan bilamana syariat itu dilaksanakan, maka kehidupan akan menjadi selamat dan sejahtera.
Bukankah kita inginkan kehidupan yang sejahtera baik untuk diri kita, mahupun keluarga.

Dan sudah tentu untuk mencapai kehidupan yang sejahtera serta selamat, maka al-Quran menjadi panduan hidup kita.
Allah s.w.t berfirman:

Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.
(Surah al-Maidah:16)

Jelas pada ayat ini bahawa al-Quran itu diturunkan sebagai jalan-jalan keselamatan buat kita yang berusaha untuk mencapai keredhaanNya.

Maka apakah yang perlu kita lakukan? Praktis syariat dalam kehidupan, dan berdoa agar kita diluruskan perjalanan kehidupan kita hingga sampai ke syurga Allah s.w.t.

ALLAH SAYANGKAN HAMBANYA

Kenapa syariat ini perlu dituruti? Sudah tentu itu sebagai tanda Allah s.w.t sayangkan hambaNya. Sedangkan seorang ibu pun kasih anaknya, inikan pula Allah s.w.t Sang Pencipta yang menciptakan hamba-hambaNya.

Seorang ibu seorang yang penyayang, Allah lagi Maha Penyayang. APakah Allah ingin membiarkan hamba-hambaNya sesat jalan dalam kehidupan? Sudah tentu tidak.

Cuma hamba itu sendiri perlu berusaha mengejar keredhaanNya di setiap penjuru kehidupan. Dan cara yang terbaik adalah dengan mengikuti al-Quran dan as-Sunnah.
Allah s.w.t berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad) "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)".
(Surah Yunus:58)

Jelas pada ayat ini bahawa Allah s.w.t kasihkan hambaNya. Dengan kedatangan al-Quran sebagai petunjuk buat manusia. Apatah lagi buat kita manusia yang berada di akhir zaman.

KEHIDUPAN DUNIA DAN AKHIRAT SELAMAT

Sudah tentu bilamana kehidupan dunia kita selamat, maka akhirat kita juga selamat. Dan ia selamat apabila syariat diutamakan dan dilaksanakan.

Mungkin ada dikalangan kita umat Islam yang rasa terbeban dengan syariat ini, tetapi percayalah tiadalah satu yang Allah ciptakan itu suatu yang sia-sia dan merugikan.

Pasti ada sebab musababnya.Cuma tinggal kita untuk memahaminya dnegan baik seterusnya menikmati kehidupan yang penuh bersyariat seperti orang-orang beriman yang lain.

Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman.
(Surah ali-Imraan:171)

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Berusahalah untuk memahami syariat dan laksanakannya dengan baik.

2.  Tetap teguhlah pendirian kita dalam melaksanakan syariat Allah jika kita benar-benar idamkan pengakhiran yang baik.

3.      Allah kasihkan orang yang beriamn dan beramal soleh, Tidakkah kita mahukan kasih Allah s.w.t?

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak


Wallahualam

No comments:

Post a Comment