Jubah

Jubah

Monday, August 3, 2015

APABILA KERISAUAN KITA DIBAWAH PERHATIAN ALLAH S.W.T

APABILA KERISAUAN KITA DIBAWAH PERHATIAN ALLAH S.W.T
 
PENDAHULUAN

Setiap kita pasti akan ada kerisauan. Kerisauan dalam menghadapi kehidupan yang penuh pancaroba ini. Dan kebiasannya kerisauan ini boleh membuatkan kita hilang fokus sementara terhadap tanggungjawab kita selaku individu muslim.

Apakah perkara yang selalu merisaukan kita? Sudah tentu perkara yang merisaukan kita seperti keewangan, rumahtangga, kerjaya dan sebagainya.

Tetapi persoalannya bagaimanakah kita dapat hadapi kerisauan ini? Dengan cara bagaimana? Apakah ada dalil yang mengajarkan kita tentang cara menghadapi kerisauan dalam diri kita?

Sebagi individu muslim yang beriman dengan kebesaran Allah s.w.t, beriman dengan perutusan para Rasul, beriman dengan panduan kitabullah, beriman dengan adanya hari Akhirat iaitu Hari Pembalasan, dan beriman terhadap Qada’ dan Qadar Allah s.w.t.

Maka adalah penting untuk kita sandarkan seluruh kehidupan kita agar ia selari dengan syariat Allah s.w.t.Tujuannya apa? Agar kita selamat di dunia dan selamat di akhirat.

BILA RISAU SESUATU,BERDOALAH

Sudah tentu bila mana kita risaukan sesuatu perkara, maka jalan yang terbaik adalah dengan berdoa.
Kenapa berdoa? Kerna apabila kita risau, maka doalah terhadap kerisauan tersebut. Setelah berdoa, jangan lagi risau. Kerna apa? Kerana kerisauan kita itu sudah berada dalam perhatian Allah s.w.t yang Maha Agung Lagi Maha Besar.

Dan tiadalah yang dapat menghilangkan kerisauan tersebut melainkan Allah s.w.t. Jadi apakah perkara yang perlu kita buat?

Berdasarkan firman Allah s.w.t:
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
(Surah al-Baqarah:45)

Jelas pada ayat ini bahawa Allah s.w.t menyuruh kita untuk meminta pertolongan kepadaNya dengan jalan yang penuh kesabaran.

Dan sudah tentu bagi orang yang tidak bersungguh-sungguh dalam berdoa, maka dia akan terasa bebannya.

Maka berdoalah dengan penuh khusyuk dan penuh pengharapan.

BERDOA AGAR DIBERI KEKUATAN DALAM MENGHADAPI UJIAN

Dan perkara yang amat penting adalah apabila kita berdoa untuk diberi kekuatan dalam menghadapi ujian-ujian yang mendatang.

Kerana apa? Kerana kita tidak tahu bagaimanakan ujian yang akan kita hadapi. Ujian dan cabaran itu pada positifnya adalah sebagai tonik untuk kita menjadi lebih kuat.

KETENANGAN DALAM KERISAUAN

Sudah tentu bila mana kita menghadapi kerisauan, ketenangan yang kita cari ketika mana kita menghadapinya.

Pada zaman Baginda Rasulullah s.a.w sendiri, Baginda juga risau jika dakwah baginda tidak diterima dengan baik oleh masyarakat ketika itu. Tetapi Allah tenangkan Baginda dengan ganjaran-ganajaran yang dijanjikan di Akhirat kelak, Allah tenangkan Baginda bila mana baginda terus menerus berdoa kepada Allah s.w.t, dan sebagainya

Justeru itu yakin akan keagungan Allah s.w.t, yakinkan akan pertolonganNya, yakin akan tiada yang lebih hebat melainkan Allah s.w.t Pencipta Langit dan Bumi.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Berdoalah kepada Allah selalu jika kita berhadapan dengan kerisauan dalam kehidupan.

2.      Solatlah dengan penuh khusyuk kerana disitu ada ketenangan.

3.      Yakinlah akan keagungan Allah s.w.t yang menentukan segala-galanya.

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak


Wallahualam

No comments:

Post a Comment