Jubah

Jubah

Sunday, June 21, 2015

RAMADHAN: DOA YANG DIMAKBULKAN

RAMADHAN: DOA YANG DIMAKBULKAN
PENDAHULUAN

Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia. Bulan yang padanya mempunyai keberkatan di sisi Allah S.W.T.

Justeru itu, sebagai individu Muslim yang sentiasa dambakan syurga Allah s.w.t, maka dengan kedatangan Ramadhan kali ini, dimanfaatkan sepenuh dan sebaiknya.

Selain kelebihan puasa, Qiam, dan tadarus al-Quran, doa juga adalah perkara yang sangat penting untuk kita memberi fokus.

Kerana dengan doa, kita dapat mengubah dari negatif kepada positif, dari ingkar kepada taat, dari keji kepada puji, dari dibenci kepada dicintai.

Sedangkan Allah s.w.t telah berfiman:

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

(Surah al-Baqarah:186)

Jelas pada ayat ini bahawa Allah s.w.t sentiasa dekat dengan hambaNya. Dan Allah juga akan perkenankan setiap doa hambaNya.

Persoalannya adalah, adakah kita selalu berdoa kepadaNya? Apakah yang kita doakan? Jika kita berdoa di dalam bahasa Arab, apakah kita faham akan maknanya? Jika tidak faham, apakah yang perlu kita lakukan bagi memberi kesan kepada doa yang dibaca?

DOA YANG TERBAIK UNTUK DIRI SENDIRI

Mulakanlah doa kita dengan memohon kepada Allah s.w.t agar diberi petunjuk dan hidayah. Pernahkah kita berfikir sejenak. Kenapa solat kita gagal mengubah kita ke arah lebih baik atau diistilahkan sebagai orang yang benar-benar bertaqwa?

Apakah kita tidak berdoa di dalam solat kita? Atau kita baca doa dalam keadaan kita tidak tahu apa yang dibaca? Atau solat kita sendiri itu gagal dilaksanakan dengan baik? Atau apakah kita sendiri tidak solat?

Maka rugilah jika kita ini benar-benar gagal memanfaatkan solat dan doa dalam kehidupan kita?Dan bertambah rugi bila mana kita gagal memanfaatkannya ketika di bulan Ramadhan.

Sedangkan kita tahu bahawa di bulan Ramadhan, doa sangat mustajab.

Rasulullah sallahu’alaihi wasallam bersabda:

ثَلَاثَةٌ لَا تُرَدُّ دَعْوَتُهُمْ الصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِرَ وَالْإِمَامُ الْعَادِلُ وَدَعْوَةُ الْمَظْلُومِ
“Ada tiga golongan yang doa mereka tidak ditolak: (1) orang yang berpuasa hingga ia berbuka, (2) imam yang adil dan (3) doa orang yang dizalimi.” (HR Tirmidzi 3522)

APAKAH DOA YANG PERLU DIPOHON?

Doalah kepada Allah agar kita diberi hidayah dan petunjuk. Berdoalah kepada Allah agar Allah tidak pesongkan hati kita dari kebenaran.

Doalah kepada Allah agar diri kita tidak terpesong dari ketaatan. Berdoalah keapda Allah agar diri kita tidak menjadi hamba yang paling ingkar. Berdoalah kepada Allah agar Allah memberi kehidupan yang terbaik buat diri kita.

Berdoalah kepada Allah agar kita ini tergolong di kalangan ahli syurga. Besarnya peranan doa di dalam kehidupan seseorang.

Tetapi malangnya, sebahagian umat Islam tidak suka berdoa. Dan jika berdoa, hanya sekadarnya tanpa bersungguh-sungguh. Jika kita tidak berdoa bersungguh-sungguh maka kita adalah hamba yang sombong.

PENUTUP

Pengajaran yang boleh diambil:

1.      Jadikanlah bulan Ramadhan ini bulan yang aktif untuk kita berdoa dan memohon kepada Allah s.w.t.

2.      Doalah agar Allah pelihara diri kita dari kesesatan dunia yang apda akhirnya kita akan tersungkur di pintu syurga.

3.   Dekatkan diri dengan Allah, pohon hidayah dariNya, luahkan isi hati kepadaNya, mengadu kepadaNya tentang permasalahan kita dengan agama kita dan urusan kehidupan kita.

4.  Bermuhasabahlah “Apakah kita masih ingin diam membisu atau menadah tangan berdoa dan bermunajat kepada Allah agar diberi kekuatan untuk berubah menjadi orang bertaqwa atau tidak?”

Dari Allah Kita Datang Kepada Allah Jualah Kita Dikembalikan Kelak

Wallahualam



No comments:

Post a Comment